
paul devens
pavilion 4
26 januari 2020 - 22 februari 2020
opening zondag 26 januari 16.00 – 18.00
De Transformatie serie, die het afgelopen half jaar te zien is geweest bij Bradwolff Projects, wordt afgesloten met de laatste episode van het drieluik. Na solotentoonstellingen van Hili Greenfeld [Israël] en Sachi Miyachi [Japan], is Paul Devens [Nederland] de derde in de reeks. De drie kunstenaars uit de transformatie serie waren gevraagd de historische en sociale laag van de ruimte van Bradwolff Projects in relatie tot haar architectuur en infrastructuur te adresseren. Leidend hierin is het artistieke vocabulaire van de kunstenaars dat focust op de wisselwerking tussen beeldende kunst en architectuur, en varieert van interventies, architecturale ingrepen tot ruimtelijke installaties en geluid.
Voor de installatie in Bradwolff Projects, ‘Pavilion 4’, plaatst Paul Devens meerdere speakers in de ruimte en brengt hij voor de ramen gordijnen aan. De geluidscompositie die hij laat horen, is opgenomen in Jeruzalem 2014 voor, tijdens en nadat er rellen uitbraken: een compositie van geluiden van menselijke stemmen, een drukke markt, mensen die boodschappen doen, een marktman die zijn koopwaar aanprijst, en vervolgens helikopters, het afschieten van traangas, granaten, vuurwerk, geschreeuw, waarna het alledaagse leven ook weer hervat wordt. Door deze geluiden uit Jeruzalem te laten klinken – los van zijn context – in de stille tentoonstellingsruimte van Bradwolff Projects wordt in de gelijktijdigheid hiervan de botsing van realiteiten versterkt. De geluidssequentie is parallel geprogrammeerd aan het openen en sluiten van de gordijnen in de ruimte. De akoestische kwaliteiten van het gebouw worden aangesproken door de geluidscompositie digitaal ‘ te projecteren’ op de akoestiek van de hoeken en nissen van de tentoonstellingsruimte.
De titel ‘Pavilion 4’ verwijst naar het idee van een paviljoen als ‘architectonisch object’ zonder duidelijke functie. Het paviljoen is een romantische uitvinding om te verpozen en elkaar te treffen. De koepelvormige ruimte van Bradwolff Projects heeft architecturale associaties met een paviljoen. Devens versterkt en verzwakt dit kenmerkende karakter door het mechanisch openen en sluiten van gordijnen. Wanneer de gordijnen sluiten is de toeschouwer alleen, met de eventuele anderen en met het interieur. De referentie naar de eigen werkelijkheid buiten is tijdelijk verdwenen of uitgesteld. Wanneer de gordijnen openen neemt de dichtheid van de geluiden weer af, en keert de bezoeker terug in het hier en nu.
Paul Devens [1965, Maastricht] is de laatste kunstenaar in de Transformatie serie. In zijn werk gebruikt hij voornamelijk geluid en klank als medium en bestudeert door middel van veldonderzoek de politieke gelaagdheden van een plek. Geluid interpreteert hij als een directe afspiegeling van een maatschappij die ons vertelt wat er gaande is op sociaal, economisch en politiek vlak. Klank doet nog veel meer: het kan ons in vervoering brengen, herinneringen boven halen en spreekt onze verbeelding, ons denken en onze emoties aan.
Devens studeerde aan de Academie Beeldende Kunsten en vervolgde zijn opleiding aan de Jan van Eyck academie [beide Maastricht]. Hij werkt als beeldend kunstenaar, curator, adviseur en als docent aan de Maastricht Academy of Fine Arts & Design. Zijn werk is in solotentoonstellingen gepresenteerd bij onder andere Les Brasseurs in Liège [2019], bb15 in Linz [2016], The Museum of Fine Art in Split [2015], Z33 in Hasselt [2012] en Diapason Gallery in New York [2011]. Groepstentoonstellingen waaraan hij deelnam zijn onder andere Ctrl_Alt_Del in Istanbul [2003, 2005, 2007], Kunsthal Charlottenborg in Kopenhagen [2010]. D-0 ARK Biennial of Bosnia-Herzegovina in Sarajevo [2013], The Jerusalem Show in Jeruzalem [2014]. Hij is medeoprichter/lid van het kunstenaarscollectief Otomax, waarmee hij sinds 2016 concerten, performances en tentoonstellingen maakt.