
sachi miyachi
mining future project
17 november 2019 - 21 december 2019
opening zondag 17 november 16.00 – 18.00 hrs
De tweede aflevering van de Transformatie-serie
De Transformatie-serie is een drieluik van opeenvolgende solotentoonstellingen waarin cross-overs tussen beeldende kunst en architectuur worden onderzocht. De kunstenaars Hili Greenfeld (Israël), Sachi Miyachi (Japan) en Paul Devens (Nederland) zijn uitgenodigd om artistiek onderzoek te doen naar de locatie, architectuur en sociale geschiedenis van Bradwolff Projects en de, zo kenmerkende ruimte, te transformeren. De onderzoekspraktijken van alle drie de kunstenaars spelen met de grenzen van de ruimte, de manieren waarop deze overschreden worden en de wijze waarop de bezoeker uitgenodigd wordt.
Sachi Miyachi – Mining Future Project
Sachi Miyachi is de tweede kunstenaar in de Transformatie-serie bij Bradwolff Projects. Als installatie- en performancekunstenaar is Miyachi gefocust op het onderzoeken van alledaagse ruimtes. De ruimte van het huidige Bradwolff Projects maakte ooit deel uit van het chirurgie gebouw van het voormalige Burgerziekenhuis in Amsterdam Oost. Sinds het in 1891 gebouwd werd, zijn het maatschappelijke doel, de sociale functie en de rol in de maatschappij veranderd: een transformatie van ziekenhuis tot projectruimte.
Sachi Miyachi interpreteert voor ‘Mining Future Projects’ de muren van Bradwolff Projects als haar fysieke en artistieke object. Voor Miyachi zijn de wanden van de ruimte een gelaagde verzameling herinneringen, een fysieke weerslag van de activiteiten en transformaties, van ideeën en benaderingen. Miyachi maakt een reis door de geschiedenis van deze ruimte door de lagen, die er in de loop van de tijd op zijn aangebracht, bloot te leggen. De muren zijn zo zelf het fysieke en artistieke canvas: Miyachi schuurt de lagen van de muren van de tentoonstellingsruimte en zuigt het stof op. Dit stof interpreteert ze als materiaal voor toekomstige kunstwerken. De ruimtelijke installatie toont een ander aspect van deze reis door de tijd. De installatie is gebouwd uit de verzameling ‘backstage standby-objecten’ van Bradwolff Projects, zoals sokkels, rekwisieten en beweegbare wanden, die deels achter de tentoonstellingsruimte in stock worden bewaard. Zo combineert ze in de installatie zichtbare en onzichtbare delen van de geschiedenis van Bradwolff Projects.
Miyachi is al jaren bezig met haar onderzoek naar haar directe omgeving, alledaagse rituelen en handelingen en doet dat door interactie met de bezoekers. Sachi Miyachi’s gebruikt ruimtelijke vormen en de locatie om haar bezoekers mee te nemen in haar perspectiefwisselingen. In een eerder project van Miyachi bij Bradwolff Projects, Hair Washer District [2012], maakte zij een ruimtevullende installatie, waarin zij bezoekers uitnodigde te participeren. Door plaats te nemen in de salon ondergingen de bezoekers de rituele handelingen van het wassen van haar. Het publiek ervaart daardoor zowel de ruimte als de alledaagse bezigheden anders.
Sachi Miyachi [Tokyo, Japan, 1978] studeerde kunst en antropologie aan de Wako University in Tokio. Daarna kwam ze naar Nederland om kunst te studeren aan het Rietveld en Sandberg Instituut in Amsterdam. Ze won verschillende prijzen: de AIAS-ereprijs in 2008, een prijs van de Alliance of Independent Art Schools, de Great KiK-prijs in 2012 en de Theodora Niemeijer-prijs in 2014. Miyachi heeft internationaal geëxposeerd. Pas in 2019 exposeerde ze op Sculpture Biennial ARTZUID, It Happens Anyway in W139 en had ze een residentie van Beautiful Distress/Vijfde Seizoen in Japan.